بخارایی, احمد, شربتیان, محمدحسن. (1395). نقش ارتباطات انسانی در صنعت هتلداری (نمونه موردی: کارکنان هتلهای سه تا پنجستاره مشهد). مطالعات هتلداری و میزبانی, 1(1), 21-38.
احمد بخارایی; محمدحسن شربتیان. "نقش ارتباطات انسانی در صنعت هتلداری (نمونه موردی: کارکنان هتلهای سه تا پنجستاره مشهد)". مطالعات هتلداری و میزبانی, 1, 1, 1395, 21-38.
بخارایی, احمد, شربتیان, محمدحسن. (1395). 'نقش ارتباطات انسانی در صنعت هتلداری (نمونه موردی: کارکنان هتلهای سه تا پنجستاره مشهد)', مطالعات هتلداری و میزبانی, 1(1), pp. 21-38.
بخارایی, احمد, شربتیان, محمدحسن. نقش ارتباطات انسانی در صنعت هتلداری (نمونه موردی: کارکنان هتلهای سه تا پنجستاره مشهد). مطالعات هتلداری و میزبانی, 1395; 1(1): 21-38.
نقش ارتباطات انسانی در صنعت هتلداری (نمونه موردی: کارکنان هتلهای سه تا پنجستاره مشهد)
2عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور
چکیده
در این تحقیق، متغیرهای حوزه ارتباطات چهره به چهره در این صنعت برای ماندگاری و بازگشت مجدد میهمان مورد بررسی قرار گرفت. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش کارکنان بخش پذیرش(فرانت آفیس)، خدمه و مدیران هتلهای سه تا پنج ستاره شهر مشهد در سال 1394 بوده که برابر با 836 نفر انتخاب شدهاند. نتایج تحقیق بیانگر این است که 65 درصد از پاسخگویان از ارتباطات کلامی و غیرکلامی همزمان در تعامل با جامعه میهمان برای ارائه خدمات و انتقال معانی و پیام استفاده میکنند. علاوه بر این، استفاده از حرکات چشم، دست و صورت و بهره بردن از زبان بدن در تعامل با جامعه میهمان، بیانگر کاربرد ارتباط غیرکلامی در کنار استفاده از زبان(ارتباط کلامی) با جامعه میهمان است؛ همچنین وجود سطح سواد مرتبط بادانش هتلداری، همدلی با جامعه میهمان، رعایت ارزشهای ایرانی و اسلامی در هتلها از سوی افراد شاغل در این صنعت به بسط ارتباطات انسانی و نقش مؤثر آن در توسعه پایدار صنعت مهمان نوازی و هتلداری کمک نموده است.
The Role of Human Communications in the Hotel Industry
(A case study of 3-5 star hotels’ staff in Mashhad)
نویسندگان [English]
Ahmad Bokharaei1؛ Mohammadhasan Sharbatian2
چکیده [English]
Human communications in the hotel industry and hospitality are carried out through verbal and non-verbal languages. In this study, face to face communication variables in the industry concerning the guests’ staying in and re-visiting the hotel were examined using questionnaires and interviews. 836 participants were selected from the population under study including the front office staff, workers and managers of 3-5 star hotels in Mashhad in 1394. The results indicated that 65% of the respondents used both verbal and non-verbal communications simultaneously to interact with the guests when providing services and conveying meanings and messages to them. The use of eye movements, hands, facial expressions and other forms of gestures was indicative of the significance of the use of non-verbal communication along with the use of language in interacting with the guests. The results suggest that knowledge of hoteling, empathy with the guests, and observing Islamic and Iranian values on the part of the staff contributes to the expansion of human communication and its effective role in sustained development of the hospitality and hoteling industries.
کلیدواژهها [English]
Human Communications, advertisement, Message, Language, Hotel industry, Mashhad, hospitality, Cultural heritage